Voetproblemen en behandelingen

Onderstaande problemen zijn veel voorkomende klachten waarmee patiënten in mijn praktijk komen.

Schimmelnagel (kalknagel)

Een schimmelnagel, in de volksmond ook wel kalknagel genoemd, is een nagel die aangetast wordt door schimmel die de huid binnendringt. Een kalknagel is een veelvoorkomend probleem en de symptomen zijn dikke, brokkelige en verkleurde nagels. De rand van de nagel is vaak geel. Iedere schimmelnagel is een kalknagel maar niet iedere kalknagel is ook een schimmelnagel. Een kalknagel is namelijk pas een schimmelnagel als deze veroorzaakt wordt door schimmel. De naam kalknagel wordt gebruikt doordat de schimmelnagel soms verkalkt lijkt. Een kalknagel is een onschuldige aandoening maar is wel vervelend en daarom is het goed deze te laten behandelen.

Pedicure Bettie kan u nagel testen op schimmel, dit kan met de FungiCheck.

De FungiCheck is een nieuwe methode om op eenvoudige wijze te testen of u een schimmelnagel heeft.
Deze test wordt door pedicure Bettie tijdens de behandeling uitgevoerd, zonder een kostbaar laboratoriumonderzoek.
Een stukje van de aangedane nagel wordt op kweek gezet en al binnen 10 minuten heeft u de uitslag.

Zo kan voorkomen worden dat er jarenlang allerlei middeltjes gebruikt worden tegen schimmel die uiteindelijk niet werken. Laat uw nagel eerst testen, zodat u er zeker van bent of het wel een schimmel is. Veel nagelaandoeningen lijken op een schimmelnagel, soms blijkt het helemaal niet om een schimmelnagel te gaan. Het kan bijv. ook gaan om een psoriasisnagel, bacteriële infectie, verdikking van de nagel, het loslaten van het nagelbed, groeven, splijting of ruwe nagels. Na de test kan er een gericht behandelplan ingezet worden.

Schimmelnagels worden bij Pedicure Bettie behandeld door deze zo dun mogelijk te maken en/of de schimmel zoveel mogelijk weg te frezen. Eventueel kan er dan gekozen worden voor een correctie met gel, waardoor u cosmetisch gezien weer een prachtige nagel krijgt. Belangrijk is dat u de nagel gaat behandelen om te zorgen dat de schimmel verdwijnt. Producten hiervoor kunt u bij mij kopen.

Na de behandeling moet de nagel zelf mooi uitgroeien. Een teennagel groeit gemiddeld 1 mm per maand en een aangetaste schimmelnagel doet er vaak nog langer over.

Door de langzame nagelgroei kan het gebeuren dat de schimmelnagels pas na een jaar volledig zijn genezen. Dit is afhankelijk van de infectie.

Likdoorn

Een likdoorn (clavus) is een vaak pijnlijke, conisch naar binnen groeiende eeltplek (verharde eeltkern). Deze komt voor op plaatsen waar veel en vaak druk en/of wrijving op de huid wordt uitgeoefend. Dit zorgt voor overmatige eeltvorming op een geconcentreerde plek van uw voet. Een likdoorn komt vaak voor op de voetzool, de bovenzijde van de tenen, op de teentop en tussen de tenen. Maar ook op handpalmen kunnen likdoorns ontstaan. Een likdoorn kan pijnlijk zijn, het kan voelen alsof er een spijker in de voet zit.

Een likdoorn, wordt in de volksmond ook wel eeltpit of eksteroog genoemd. Waar een eeltpit een andere benaming is voor een likdoorn, is een eksteroog iets anders. Het betreft twee verschillende vormen van eelt: Bij een likdoorn groeit er een spitse punt van eelt naar binnen. Dat wil zeggen dat het gevormde eelt door druk van buitenaf op een kleine ruimte naar binnen wordt gedrukt. Doordat deze punt van eelt kan drukken op de zenuwen en bloedvaten kunt u last hebben van een pijnlijke plek aan uw voet. Een eksteroog is een ronde schijf eelt die zich meestal op de buitenzijde van de tenen bevindt. Bij een eksteroog drukt de schijf eelt in de huid maar is er geen sprake van een naar binnen groeiend eeltpunt.

Een eksteroog kan net zo veel pijn veroorzaken. Zowel een likdoorn als een eksteroog zijn goed te voorkomen door wrijving op tijd op te merken en goed passend schoeisel te dragen dat fijn zit. Een likdoorn is soms moeilijk te onderscheiden van een wrat. Een eeltpit kan namelijk soms zacht aanvoelen, maar meestal voelt deze ietwat hard aan en vaak is de grens tussen de eksteroog en de ‘gewone’ huid goed te zien.

Behandeling likdoorn, eeltpit, eksteroog

De likdoorn wordt vakkundig verwijderd door deze handmatig en machinaal te behandelen d.m.v. het wegsnijden en -frezen van de eeltpit. Deze zal dan direct verdwijnen en daarmee ook de pijn. Uw voeten worden verder onderzocht om te achterhalen waardoor de likdoorn is ontstaan. U krijgt daarna advies hoe u deze problemen in de toekomst kunt voorkomen.

Ingegroeide nagel of ingroeiende nagel

Bij een ingroeiende nagel drukt de zijkant van de nagel in de huid. Dit kan veel pijnklachten geven, maar er is geen ontsteking aanwezig. Bij een ingegroeide nagel groeit het puntje van de nagel in het nagelbed. Een ingegroeide teennagel heeft ontstekingsverschijnselen, veroorzaakt pijn en irritatie. Er kan een klein wondje ontstaan en dit kan gaan ontsteken waarbij er pus uit de huid komt. Zowel een ingroeiende nagel als een ingegroeide nagel ontstaan meestal aan de grote teen. Echter de andere nagels kunnen ook ingroeien. De meest voorkomende oorzaken zijn de vorm van de nagel, het wegknippen van de hoeken van de nagels, peuteren aan de nagel, een vochtige huid (dit komt bijvoorbeeld veel voor bij tieners), te smalle schoenen of een afwijkende stand van de teen.

Het is verstandig een ingroeiende nagel meteen te laten behandelen. Een ingroeiende nagel is goed te verhelpen. Het is te adviseren om niet te lang te blijven lopen met de pijnklachten. Een onbehandelde ingroeiende nagel kan gaan ontsteken en een ingegroeide nagel worden.

Een ingegroeide nagel zelf verhelpen is sterk af te raden. Hoe langer een ingegroeide teennagel onbehandeld blijft, hoe ingrijpender de behandeling. Wacht daarom niet te lang met een bezoek aan de pedicure.

Ingroeiende nagel of ingegroeide nagel voorkomen

U kunt ingroeiende of ingegroeide nagels niet zelf behandelen. Wel kunt u preventief proberen om het te voorkomen. Knip uw teennagels recht en niet te kort af te knippen. Knip geen hoeken weg. Draag schoenen die voldoende ruimte bieden aan de tenen, zowel in breedte als in hoogte. Hebben uw teennagels de neiging om aan de zijkanten naar binnen te krullen? Laat een pedicure of medisch pedicure u adviseren over wat u kunt doen om de nagelgroei te reguleren.

Eelt

Eelt is een plaatselijke verdikking van de opperhuid. Het ontstaat van nature op plekken waar de huid last heeft van wrijving en/of druk. Onder de voet is vaak een dun laagje eelt aanwezig dat ter bescherming van de huid dient. In sommige situaties blijft de hoornlaag verdikken waardoor er pijnklachten kunnen ontstaan. Dan is er sprake van overmatig ofwel pathologisch eelt. Het is dan ook van belang ervoor te zorgen dat dit eelt regelmatig door de pedicure of medisch pedicure wordt verwijderd.

Eelt is geelachtig van kleur. Het komt voor op de bal van de voet, de hiel en/of op, onder, aan of tussen uw tenen. Eelt kan ook aan de zijkant van uw voetzool ontstaan. U kunt er veel last van hebben. Het zorgt bijvoorbeeld voor een vermoeidheidsgevoel en/of pijn aan uw voeten. Eelt kan leiden tot likdoorns of kloven. Ook kunt u het gewoon storende, onaantrekkelijke gele plekken vinden. Dan kunt u dit hardnekkige eelt eenvoudig door een pedicure of medisch pedicure laten verwijderen.

Wat kunt u zelf doen

Eelt kunt u nooit helemaal voorkomen, maar u kunt er wel proberen om uw huid soepel te houden. Droog na het wassen uw voeten goed af, met name tussen de tenen. Door dagelijks uw voeten in te smeren met een voetencrème wordt uw huid goed verzorgd en blijft deze soepel. Gebruik daarbij een verzorgend product, liefst speciaal voor voeten. Een voetencrème mag nooit tussen de tenen worden gesmeerd. Zo blijven uw voeten zacht, voorkomt u pijnlijke kloven en zien uw voeten er verzorgd en netjes uit.

Eelt verwijderen of weghalen?

Heeft u last van overmatige eeltvorming, dan ontvang ik u graag in mijn salon om het overmatig eelt voor u te verwijderen.

Medisch Pedicure

Persoonlijke behandelingen