Cupping

Vuur- Cupping
Bij het cuppen worden potjes (van glas of kunststof) op de huid geplaatst en in deze potjes wordt een vacuüm gecreëerd. Dit vacuüm trekt de huid, de bindweefsellaag en spierlaag omhoog. Hierdoor ontstaat er een betere doorbloeding en lymfe circulatie, zo kan verkoudheid worden verdreven, vastzittende spierknopen worden losgemaakt en kan pijn (als gevolg van stagnatie van bloed en/of Qi) worden opgeheven.

Massage met cups
Met glazen, siliconen of plastic cups met pompsysteem kan worden gemasseerd op de huid. Door te masseren met cups worden de positieve effecten van massage gecombineerd met de positieve effecten van cuppen.

Vuur cuppen:
Bij het vuur cuppen, ook wel ‘fire cupping’ genoemd, wordt de glazen cup binnenin met vuur verwarmd, zodat de warmte een vacuüm creëert in de cup als deze op de huid wordt gezet, en zo de huid en spierlaag naar boven trekt. Deze methode kan worden gebruikt om pijn (als gevolg van Qi stagnatie) op te lossen en verkoudheid uit te drijven.

De positieve effecten van cuppen zijn onder andere:

- verdrijft pijn door stagnatie op te heffen (van bloed en/of Qi)

- stimuleert het lymfesysteem; het cuppen helpt bij de afvalstoffen

- afvoer en aanvoer van nieuw lymfevocht

- stimuleert het zenuwstelsel (met name op de rug)

- stimuleert de doorbloeding

- zuivert het bloed en verwijdert verzuring

- versterkt het immuunsysteem en stimuleert de aanmaak rode en witte bloedcellen

Cuppen kan onder o.a. worden toegepast bij:

– stress reductie (ontspanning)

– vastzittende spieren op schouders en rug

– vermoeidheid